Thursday, January 5, 2012

Geng VGMC Dengan IMers Malaysia

Geng VGMC Dengan IMers Malaysia


Gambar kredit: vgmc.com

VGMC. Itu singkatan untuk nama program pelaburan emas, Virgin Gold Mining Corporation. Saya rasa ramai yang mengetahui program pelaburan internet ini. Ia dikatakan begitu popular di Philipina, Singapura, Indonesia dan termasuklah di Malaysia.

Namun di Malaysia, syarikat atau program VGMC ini telah disenaraikan sebagai jenis aktiviti tidak berlesen oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC Malaysia).

Saya menulis post ini adalah kerana terdapat pelbagai pandangan dan tanggapan IMers (Internet Marketer) dan golongan usahawan internet Malaysia mengenai program ini.

Ada yang menentang keras dan ada yang menyokong habis-habisan. Apa kaitan Geng VGMC dengan IMers Malaysia?

Sejak setahun yang lalu, bisnes emas (jual beli) dan pelaburan emas mulai popular dikalangan rakyat Malaysia. Ketika itu saya melihat syarikat Public Gold (syarikat yang mengeluar, menjual dan membeli produk emas fizikal) mula mendapat tempat dan perhatian rakyat Malaysia.

Ramai juga rakan-rakan IMers yang mula mengambil inisiatif menyimpan emas sebagai pelaburan bijak. Mengenai VGMC, saya baru saya mengetahuinya beberapa bulan yang lalu. Itu pun selepas melihat beberapa rakan IMers yang saya kenali di internet (facebook) mula mempromosikan bisnes ini secara underground ataupun dalam diam.

Malah mereka yang menyertai program pelaburan ini saya lihat, latarbelakang pekerjaan dan kerjaya mereka bukan calang-calang dan sudah pasti mereka ini telah mengkaji risiko baik buruk pelaburan ini biarpun di Malaysia dikatakan aktiviti perniagaan ini tidak berlesen.

Ada orang mengaitkan program pelaburan emas dari VGMC tidak saling tumpah seperti program pelaburan SwissCash yang cukup popular sedikit masa lalu. Ada yang mendakwa program pelaburan ini SCAM. Saya tidak dapat beri jawapan tepat sebab saya tidak berada dalam program pelaburan ini, jadi tidak boleh nak komen lebih-lebih. Kawan-kawan yang berada dalam VGMC dakwa program ini tidak scam mereka dan bayaran tak pernah miss. Kawan-kawan yang anti-VGMC pula dakwa bisnes ini memang SCAM, head hunting dan income lebih jika dapat bawa masuk ramai pelabur baru. Mungkin geng VGMC yang melakukan bisnes ini boleh komen lebih panjang mengenai bisnes ini.

Menjadi satu pertanyaan juga kepada saya, berapa ramaikah golongan IMers Malaysia yang menyertai program VGMC ini? Antara mereka yang saya pernah jumpa dan tahu mereka ini menyertai VGMC ialah beberapa bekas peserta Konvensyen Dari Kosong Sampai Jutawan (DKSJ) dan beberapa rakan yang menyertai gathering forum Wangcyber tahun lepas.

Kalau anda lihat di forum perbincangan mengenai topik perniagaan dan kewangan, begitu banyak pro dan kontra yang dikupas oleh forumers, begitu juga di facebook. Ada yang mendakwa haram. Ada yang mendakwa harus. Ada yang mendakwa halal.

Bab soal hukum-hakam ni saya tak boleh nak jatuhkan suka-suka hati melainkan golongan majoriti yang menulis itu memang hebat latarbelakang agamanya. Anda yang berada diluar sana mungkin sudah ada jawapan mengenai isu ini.

Saya kongsikan beberapa post artikel yang saya perolehi di google:

1. Shamsuriyadi.com

2. EmasKini.com

3. Sabahforum.com

4. Facebook VGMC Malays1a

Itu antara artikel yang menentang dan menyokong program pelaburan emas VGMC. Sejauh mana program VGMC ini mampu bertahan di Malaysia? Ia masih lagi menjadi perbincangan dan perdebatan pelbagai pihak termasuk dari badan kerajaan.

Dah dapat kata putus? Buat pertimbangan.

Jumpa lagi,

Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search